Spinning
Greek Bulgarian Croatian Czech Danish Dutch English French German Italian Polish Romanian Russian Spanish

www.carp-matchfishing.gr. Το ψάρεμα του γοφαριού με spinning

SPINNING ΓΙΑ ΓΟΦΑΡΙΑ ΣΕ ΔΥΝΑΤΑ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΡΕΥΜΑΤΑ

Του Άρη Δάσκαλου, Γιώργου Βαρέλη (A.S.F.T.)

Σε αυτό το άρθρο θα αναφερθούμε στην τεχνική του spinning, σε δύο ψαρέματα που κάναμε σε τόπο ,στον οποίο τα θαλάσσια ρεύματα είναι πολύ δυνατά ,σε βαθμό που η ανάκτηση του τεχνητού γίνεται δύσκολη υπόθεση.

Τα δυνατά ρεύματα, ιδίως αυτά της περιοχής που ψαρέψαμε όπου ανά διαστήματα δημιουργούσαν και στροβιλισμούς, δεν επιτρέπουν τη χρήση οποιουδήποτε τεχνητού δολώματος.

Χρειάστηκαν εξειδικευμένα τεχνητά, προσεγμένο εξοπλισμό και καλή γνώση των συνθηκών των ρευμάτων, για να μπορέσουμε να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα στο ψάρεμα με την τεχνική του spinning.

Ο βασικότερος λόγος είναι ότι δεν δουλεύουν όλα τα τεχνητά με τον ίδιο τρόπο. Άλλα χρειάζονται αργή ανάκτηση, άλλα γρήγορη, άλλα twiching ,κάποια jerking, μερικά stop 'n go, ενώ υπάρχουν και κάποια που συνδυάζουν ορισμένες από τις παραπάνω τεχνικές ταυτόχρονα. Διαβάζοντας τις τεχνικές αυτές αμέσως αντιλαμβανόμαστε ότι ορισμένες από αυτές είναι απλά αδύνατες να πραγματοποιηθούν σε συνθήκες δυνατών ρευμάτων.

Για παράδειγμα, δεν μπορεί ένας ψαράς να χρησιμοποιήσει ένα lipless που χρειάζεται twich 'n stop, όταν τα ρεύματα σε κάθε σταμάτημα θα μετακινούν το τεχνητό. Το ίδιο θα πλαγιάζει ή θα αλλάζει κατεύθυνση, και τέλος ή στο επόμενο twich ,θα μπλέκεται η πετονιά στις σαλαγκιές ,ή απλά η κίνηση του τεχνητού δεν θα είναι σωστή.

www.carp-matchfishing.gr. Spinning για γοφάρια σε δυνατά θαλάσσια ρεύματα

Βρεθήκαμε στον τόπο για δύο ημέρες από πολύ νωρίς το πρωί, έτσι ώστε το πρώτο φως να μας βρει να ψαρεύουμε. Τα ψάρια από την πρώτη μέρα δεν άργησαν να φανούν... Πεινασμένα γοφάρια ξεκίνησαν τις επιθέσεις στα τεχνητά μας, αρχικά με αραιά χτυπήματα και μετά από μισή ώρα περίπου ξεκίνησαν να χτυπάνε με λύσσα σχεδόν σε κάθε δύο βολές που κάναμε!!

Επιλέξαμε να ψαρέψουμε με μεγάλα και βαριά minnows ,με μήκη από 17 έως και 20 εκ, καθώς και με ορισμένα surface και skipping. Τα μεγάλα σώματα των τεχνητών αυτών μας εξασφάλισαν στο μέγιστο από τον κίνδυνο κοψίματος του παράμαλου από τα κοφτερά δόντια των γοφαριών ,και ταυτόχρονα το μεγάλο βάρους τους μας εγγυήθηκε μακρινές βολές ,ακριβώς εκεί που τα ψάρια κυνηγούσαν.

Η χρήση συρμάτινου παράμαλλου μας βρίσκει αντίθετους ,όποτε τα μεγάλα τεχνητά για το ψάρεμα των γοφαριών είναι για εμάς μονόδρομος. Τα minnows μας έδωσαν γοφάρια καθ 'όλη τη διάρκεια του ψαρέματος, ενώ τα surface και skipping δώσανε κάποια ψάρια μόλις ξημέρωσε και μετά.

ΤΟ ΨΑΡΕΜΑ

Οι πληροφορίες για γοφάρια που είχαμε πάρει τις προηγούμενες μέρες δεν μπορούσαν να μας αφήσουν αδιάφορους, και η πρόκληση των δυνατών ρευμάτων ήταν επίσης ένα ακόμα στοιχείο που θέλαμε να δοκιμάσουμε.

Ίσως το μόνο μέρος στο οποίο ο αθηναίος spinner μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπος με δυνατά ρεύματα είναι η Χαλκίδα, οπότε μόλις διαπίστωσα ότι μπορούμε να ψαρέψουμε σε τέτοιες συνθήκες και αλλού ,μου κέντρισε το ενδιαφέρον και ήδη είχε μπει στο πρόγραμμα μας μια εξόρμηση!!

www.carp-matchfishing.gr. Spinning για γοφάρια σε δυνατά θαλάσσια ρεύματα

Φτάσαμε στον τόπο λοιπόν και διαπιστώσαμε αυτό που ήδη περιμέναμε να δούμε... Τα ρεύματα ήταν τόσο δυνατά που προκαλούσαν έντονο κυματισμό και στροβιλισμούς στην επιφάνεια σε διάσπαρτα σημεία μπροστά μας!!

Μέσα σε λίγα λεπτά αρχίσαμε τις βολές και άλλη μία περιπέτεια ξεκίνησε! Όταν κάποιος έχει μάθει σε πιο συνηθισμένες καταστάσεις οι πρώτες ανακτήσεις σε τέτοιες συνθήκες είναι λίγο δύσκολες... Η βολή γινόταν με κατεύθυνση ώρα μία και το τεχνητό έφτανε μπροστά μας στην ώρα εννέα, παράλληλα δηλαδή με την προβλήτα...

Τα πρώτα γοφάρια άρχισαν να βγαίνουν και η αδρεναλίνη είχε ήδη αρχίσει την ανοδική της πορεία!! Στον τόπο δεν ήμασταν μόνοι μας οπότε όπως καταλαβαίνετε το ψάρεμα γινόταν ακόμα πιο δύσκολο... Αρκετές φορές χρειάστηκε να ξεμπλέξουμε τεχνητά μεταξύ τους και άλλες τόσες κάποιος έφερνε ένα ψάρι και στην πορεία έπιανε και το τεχνητό άλλου ψαρά από δίπλα...

Δυστυχώς αυτά είναι τα «κακά» στην περίπτωση των δυνατών ρευμάτων σε συνδυασμό με σχετικά περιορισμένο χώρο δράσης... Παρόλα αυτά κανένας δεν παραπονέθηκε, (όλοι αναγνωρίζαμε τη δυσκολία) και το ψάρεμα συνεχίστηκε με πολύ όρεξη για μερικές ώρες μέχρι τα γοφάρια να μετακινηθούν και να σταματήσουν τα χτυπήματα.

www.carp-matchfishing.gr. Spinning για γοφάρια σε δυνατά θαλάσσια ρεύματα

Οι μέρες εκείνες τα είχαν όλα, μπόλικα φρένα, σάλτα των γοφαριών στην επιφάνεια της θάλασσας ,και δυνατά τραβήγματα φυγής και μάχες μέχρι το τέλος!! Τα ψάρια αυτά άλλωστε είναι γνωστά για την επιθετική τους φύση και ότι δεν πουλάνε το τομάρι τους εύκολα!! Τα γοφάρια ήταν μεσαίου μεγέθους, αλλά είναι γνωστό ότι το ψάρι αυτό σε μεγέθη από 2 έως 3,5 κιλά δίνει τρομερές μάχες και τα σάλτα του είναι αυξημένα σε σχέση με τα μεγαλύτερα άτομα του είδους.

Την Δεύτερη ημέρα όταν άρχισε να βγαίνει ο ήλιος ,αποφασίσαμε να αλλάξουμε για λίγο τεχνητά και από minnows να περάσουμε σε surface και skipping τεχνητά ,όπως το Pro-Q και το Ketch της Seaspin. Τα γοφάρια χτύπησαν και σε αυτά χαρίζοντας μας όμορφες εικόνες! Το «φαγοπότι» όμως εκείνη την ώρα έφτανε στο τέλος του και δυστυχώς δεν προλάβαμε να χαρούμε για πολύ ώρα τις επιθέσεις των ψαριών στην επιφάνεια. Ίσως την επόμενη φορά...

ΕΝΑ ΑΝΑΠΑΝΤΕΧΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ

Σε εκείνα τα δύο ψαρέματα συνέβη και κάτι ,που απλά επιβεβαιώνει την θεωρεία μας από πολύ παλιά. Πήραμε στα ίδιου τύπου κλασικά τεχνητά που αναφέραμε και μερικά λαυράκια!!

Τον τελευταίο καιρό πληθαίνουν σε όλη την Ελλάδα οι μαρτυρίες για λαυράκια που χτύπησαν σε μεγάλου μήκους τεχνητά. Είναι μάλλον η κατάρριψη του παλιού μύθου ότι τα λαβράκια χτυπάνε περισσότερο σε μικρά τεχνητά. Τα λαβράκια , και ειδικά τα μεγάλου μεγέθους, ορμάνε με μεγάλη αυτοπεποίθηση σε μεγάλα τεχνητά, χωρίς να προβληματίζονται ιδιαίτερα...

www.carp-matchfishing.gr. Spinning για γοφάρια σε δυνατά θαλάσσια ρεύματα

Μια ακόμη παρατήρηση είναι ότι δεν είναι συνηθισμένο τα λαυράκια να ψαρεύονται με τόσο έντονα ρεύματα. Αυτά τα χρήσιμα συμπεράσματα ελπίζουμε να αποτελέσουν τον πυρήνα ενός μελλοντικού άρθρου για κάτι που μέχρι χθες φάνταζε περίεργο...

Αυτό όμως είναι και το spinning, μια συνεχής αναζήτηση μέσα από την κατάρριψη των «μύθων».

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΕΤΟΙΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ

Παραπάνω αναφερθήκαμε στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έχει το spinning σε συνθήκες δυνατών ρευμάτων. Θα κάνουμε μία προσπάθεια να προσεγγίσουμε το θέμα του κατάλληλου εξοπλισμού που ένας spinner θα είναι καλό να χρησιμοποιεί σε αυτές τις συνθήκες, ώστε να έχει τα βέλτιστα αποτελέσματα όσο πιο ξεκούραστα γίνεται.

www.carp-matchfishing.gr. Spinning για γοφάρια σε δυνατά θαλάσσια ρεύματα

Καλάμι: Ας ξεκινήσουμε από το καλάμι που είναι ίσως και το βασικότερο σημείο στο οποίο πρέπει κάποιος να σταθεί σε αυτή την περίπτωση. Το καλάμι μας όταν τα ρεύματα προσομοιάζουν «ποτάμι» θα πρέπει να διαθέτει «σκληρό» blank, και η δράση της κορυφής του να είναι οπωσδήποτε fast προς extra fast.

Αυτό το χαρακτηριστικό προκύπτει από το γεγονός ότι τα πολύ δυνατά ρεύματα έχουν ως αποτέλεσμα το τεχνητό μας να «παίρνει νερό» αμέσως ,και η κόντρα της γλώσσας του στο νερό να είναι η μεγαλύτερη δυνατή καθ όλη τη διάρκεια της ανάκτησης. Όπως καταλαβαίνετε, η χρήση ενός συμβατικού καλαμιού με μαλακό blank θα έχει ως αποτέλεσμα τη μόνιμη παραβολή του, σε σημείο που θα μοιάζει με την παραβολή που παίρνει όταν έχουμε πάνω ψάρι!

Το αποτέλεσμα αυτού, είναι ότι αυτομάτως ακυρώνεται η δυνατότητα αποτελεσματικού twiching, μιας και το καλάμι θα έχει δώσει σχεδόν ότι είχε να δώσει από παραβολή και θα είναι αρκετά λυγισμένο από την απλή και μόνο ανάκτηση που θα κάνουμε μέσα στα ρεύματα... Δυνατό λοιπόν blank και extra fast μύτη θα μας εξασφαλίσουν τη δυνατότητα να «παίξουμε» με το τεχνητό μας ,ακόμα και σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες.

Μηχανισμός: Ο μηχανισμός που θα χρησιμοποιήσουμε ,είναι ίσως το κομμάτι του εξοπλισμού που σχεδόν σε όλες τις τεχνικές του spinning μένει ο ίδιος. Και εδώ δεν θα χρειαστούμε κάτι διαφορετικό από τον μηχανισμό που θα χρησιμοποιούσαμε, αν πηγαίναμε για ψάρεμα σε οποιεσδήποτε άλλες συνθήκες θάλασσας. Το μόνο που ίσως θα ήταν καλό, ο spinner να έχει μαζί του, και πάλι όχι δεσμευτικό, είναι ένα μηχανισμό 3000 με 4000 ,ώστε να κάνει τη μάχη με τα γοφάρια πιο εύκολη υπόθεση αναφορικά με τα φρένα(συνήθως μεγαλύτεροι μηχανισμοί διαθέτουν και πιο δυνατά φρένα) και τα έντονα φευγιά που αυτά τα ψάρια συνήθως κάνουν.

www.carp-matchfishing.gr. Spinning για γοφάρια σε δυνατά θαλάσσια ρεύματα

Αυτό όμως είναι πιο εξειδικευμένο, μιας και αναφέρεται πιο πολύ στο ψάρι που αναζητά κάποιος και όχι τόσο στις συνθήκες ψαρέματος. Όποτε ο μηχανισμός είναι το κομμάτι του εξοπλισμού που δεν θα μας απασχολήσει και πολύ σε συνθήκες έντονων ρευμάτων.

Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για το νήμα ή πετονιά που θα χρησιμοποιήσουμε. Απλά αυτό που θα πρέπει να προσέξει κάποιος είναι ότι, αν χρησιμοποιήσει πετονιά, θα πρέπει να είναι μηδενικής ελαστικότητας και μνήμης (κάτι το οποίο γενικά θα πρέπει να ισχύει στο spinning, πόσο μάλλον εδώ), ενώ αν ψαρεύει με νήμα καλό θα ήταν να μην είναι πολύ μεγάλης διατομής (και πάντα στρογγυλής) ώστε να ελαχιστοποιηθεί η τριβή με το νερό λόγω των ρευμάτων ,και άρα και η μετατόπιση να είναι η λιγότερη δυνατή.

Τεχνητά:

Τα τεχνητά τώρα που θα χρησιμοποιήσει κάποιος σε δυνατά ρεύματα είναι ένα ακόμα σημείο ενδιαφέροντος και μάλιστα ακόμα πιο σημαντικό από το καλάμι, που θα επηρεάσει θετικά το αποτέλεσμα της εξόρμησής μας. Στην αγορά υπάρχουν τεχνητά διαφόρων τύπων. Πολλά από αυτά διαθέτουν χαρακτηριστικά που τα κάνουν ικανά να αποδίδουν σε δύσκολες συνθήκες.

Τεχνητά τα οποία προτείνονται από τον κατασκευαστή για ρίψεις σε συνθήκες έντονου κυματισμού και κόντρα αέρα είναι για παράδειγμα μια κατηγορία που δεν θα πρέπει να μας αφήσει αδιάφορους. Τα τεχνητά αυτά έχουν κατασκευαστεί με τέτοιο τρόπο και το βάρος τους είναι τέτοιο ώστε να πετυχαίνουν μακρινές βολές εκεί που τα άλλα θα «υπολειτουργούσαν». Τέτοια τεχνητά συνήθως «προδίδονται» και από την ονομασία τους όπως οι σειρά Flyer της Duo για παράδειγμα, ενώ σε αρκετά ακόμα τεχνητά άλλων εταιρειών θα δούμε τη λέξη «surf» στην ονομασία τους.

www.carp-matchfishing.gr. Spinning για γοφάρια σε δυνατά θαλάσσια ρεύματα

Επίσης υπάρχουν τεχνητά που οι γωνίες του σώματος τους και η ζύγισή τους τα κάνει ιδανικά σε ψάρεμα σε ρεύματα. Ο κατασκευαστής σε αυτά τα τεχνητά, δίνοντας κάποιες ιδιαίτερες κλίσεις στο κορμί τους και στην γλώσσα τους πετυχαίνει την εξουδετέρωση ή τον περιορισμό της επίδρασης του ρεύματος πάνω στην πλεύση τους. Παράδειγμα τέτοιων τεχνητών είναι τα Buginu 140 και Mommoti 180 και 190 της Seaspin, τα Finder Jerk της Molix κ.α.

Σε μερικά από τα minnows που χρησιμοποιήσαμε επιλέξαμε να αντικαταστήσουμε τις σαλαγκιές με single hooks Νο 1/0 και 2/0 της γνωστής εταιρείας Gamakatsu, ειδικά κατασκευασμένα για τεχνητά δολώματα, (η βασική διαφορά τους από τα κλασσικά είναι ότι τα εν λόγω αγκίστρια έχουν μεγάλη θηλιά ώστε να μπορούν να «παίζουν» εύκολα κατά την πλεύση του τεχνητού).

Μπορεί να είχαμε κάποια άστοχα χτυπήματα ανά διαστήματα αλλά όταν είχαμε ψάρι πάνω ήταν σίγουρο ότι θα έβγαινε και δεν θα ξεκαρφωνόταν κατά τη διάρκεια της μάχης, ενώ η χρήση των συγκεκριμένων αγκιστριών έκανε το Catch & Release (C & R ) όπου χρειαζόταν παιχνιδάκι.

www.carp-matchfishing.gr. Spinning για γοφάρια σε δυνατά θαλάσσια ρεύματα

Τα σάλτα εκτός νερού από τα γοφάρια είναι ίσως το πιο επικίνδυνο σημείο της μάχης διότι εκεί τα τινάγματα του ψαριού έχουν ακόμη πιο δυνατή επίδραση πάνω στη σαλαγκιά, ενώ τα single hooks σε αυτή την περίπτωση έχουν σημαντικό πλεονέκτημα λόγω του καλύτερου καρφώματος που πετυχαίνουν.

Αναφορικά με τα single hooks θα θέλαμε να πούμε ότι δεν είναι κατάλληλα για όλα τα τεχνητά. Συνήθως τα τεχνητά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν με single hooks είτε πωλούνται με αυτά αντί σαλαγκιάς ,ή θα αναγράφεται στο κουτί τους.

Σε κάποιες περιπτώσεις αναφέρεται από τον κατασκευαστή αυτή η δυνατότητα αλλά και μία έρευνα στο διαδίκτυο μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη και ίσως είναι και ο πιο εύκολος τρόπος. Κάποια τεχνητά που είναι το ίδιο αποτελεσματικά και με single hooks είναι τα Mommoti της Seaspin σε μεγέθη 180 και 190 καθώς και τα Tide Minnow Flyer της Duo σε μεγέθη 175 κ.α.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ – ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Περάσαμε δύο πολύ όμορφες ημέρες ψαρεύοντας γοφάρια και είχαμε την ευκαιρία να ψαρέψουμε σε δυνατά ρεύματα και να βγάλουμε πολλά χρήσιμα συμπεράσματα για το spinning σε τέτοιες συνθήκες. Συγκεντρώνοντας λοιπόν αυτά τα συμπεράσματα θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα βασικά στοιχεία που θα πρέπει να προσέχουμε όταν ψαρεύουμε σε τέτοιες συνθήκες είναι το καλάμι μας και τα τεχνητά που θα χρησιμοποιήσουμε.

www.carp-matchfishing.gr. Spinning για γοφάρια σε δυνατά θαλάσσια ρεύματα

Ένα fast προς extra fast καλάμι με νευρικό blank θα μας βοηθήσει να ελέγχουμε το τεχνητό μας στην κόντρα του ρεύματος. Τα μεγάλου μήκους minnows και top water κατασκευασμένα με ειδικά χαρακτηριστικά που θα τα κάνουν κατάλληλα για χρήση σε ρεύματα θα μας εξασφαλίσουν από τα κοφτερά δόντια των γοφαριών, ενώ θα είναι αποδοτικά εκεί που τα άλλα συμβατικά τεχνητά θα μας κάνουν να αναρωτιόμαστε «που είναι τα ψάρια?».

Keep spinning και μην ξεχνάτε ποτέ πως και το Catch 'n' Release παραμένει μία τίμια επιλογή για τον σωστό spinner!!!

LOGO B HORIZ RGB

© Copyright: Οι φωτογραφίες και τα βίντεο που παρουσιάζονται σε αυτή την ιστοσελίδα αποτελούν προσωπικό έργο του κάθε φωτογράφου που δημοσιεύει εδώ και προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα νόμος 2121/93. Οποιαδήποτε αντιγραφή, αναπαραγωγή, επεξεργασία, διανομή, διάδοση ή δημόσια έκθεση αυτών των φωτογραφιών χωρίς γραπτή άδεια από τον δημιουργό τους είναι παράνομη. Τα άρθρα του carp-matchfishing.gr προστατεύονται με άδεια Creative Commons 3.0 . Κάθε αναδημοσίευση θα πρέπει απαραίτητα να αναφέρεται στην πηγή με ενεργό link.